Archive for December, 2008

“Părintilor si fratilor si iubiti credinciosi,

Fiindcă slujesc cu nevrednicie mâine Sfânta Liturghie, m-am gândit că-i bine ca privegherea din seara aceasta s-o mai împodobim si cu cântări si cu cuvinte sau cu predici, ca să nu pară prea lungă.

Mâine Biserica lui Hristos cea dreptmăritoare de Răsărit prăznuieste trei sărbători: Anul Nou, Tăierea împrejur cea după trup a lui Hristos Mântuitorul si Sfântul Ierarh Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadochiei. Si pentru că mâine nu se poate cuprinde într-o predică tot ce ar trebui spus despre aceste trei praznice, m-am gândit ca în seara aceasta să mă ocup în cuvântul meu de însemnătatea Anului Nou.

Cum s-a ajuns la noi crestinii ortodocsi să se prăznuiască Anul Nou la 1 ianuarie? Iată prin ce împrejurări s-a ajuns la aceasta si ce însemnătate are Anul Nou.

Să stiti, fratilor si părintilor, că Dumnezeu a făcut lumea aceasta primăvara si a terminat-o, cum ati auzit, în sase zile. Nu se stia pe atunci ce-i acela calendar, că nici nu era zidit omul. Sau după ce l-a zidit, omul era deocamdată în rai.

După mărturia unor teologi, Adam si Eva au stat în rai numai 7 zile, altii zic că 7 ani, altii 70, iar altii 700 de ani. Toti sunt pentru cifra 7, dar nu se stie exact cât au stat ei în rai.

Lui Dumnezeu, când a făcut lumea cu cuvântul, nu I-au trebuit ciocane si hârlete si sapă si mistrie ca să o facă. El a zis si s-au făcut. El a poruncit si s-au zidit (Psalm 148, 5). Dar a pus lumii acesteia niste legi vesnice; toate se rotesc în ceasul universului cu o precizie înspăimântătoare si pentru îngeri, nu numai pentru oameni. Pentru ce? Pentru că este lucrul lui Dumnezeu Atottiitorul!

Si când a făcut Dumnezeu lumea, soarele era la zenit, adică în mijlocul cerului. Dar stihiile lumii făcute de El – pământul, planetele si stelele – nu stau nemiscate nici o clipă, ci mereu se miscă. Toate se miscă în cerc. Ele vesnic se întorc de unde au plecat!

Asa se miscă stelele, asa soarele si luna si toate planetele si tot ce a făcut Dumnezeu. Tuturor le-a pus lege să se miste, si nu la întâmplare, ci cu mare rânduială, încât s-au uimit si cei mai învătati oameni ai lumii din antichitate si au cunoscut pe Dumnezeu din zidiri, fără să-L cunoască din Scripturi, si au strigat: “Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale!”

Asa a fost cazul si mai târziu cu Isaac Newton, si mai apoi cu Kepler si cu ceilalti mari astronomi, care, din miscarea universului, au înteles că este o mână, este un centru de îndrumare care le poartă pe toate acestea cu atâta precizie.

Miscarea regulată în cerc a stelelor ne dă calendarul. Dar prin ce l-a întemeiat Dumnezeu în chip deosebit? L-a întemeiat prin cei doi ochi ai lumii: soarele si luna. După ei a făcut să se orienteze toată suflarea, până la sfârsitul lumii. Si ati auzit că se vorbeste în Pascalie, de crugul soarelui si de crugul lunii.

Si de ce am luat istoria asa de departe? Ca să vedeti cum a ajuns Anul Nou la noi. Când s-au făcut primele calendare din epoca străveche, pe timpul lui Nimrod, împăratul ninivitenilor, ei nu se orientau ca noi după calendare cu 12 luni, că nu stiau. Ei asteptau miscarea astrelor ceresti, a crugului soarelui sau al lunii, si stiau că a trecut un an din crugul soarelui.

Mai târziu s-a mai desteptat lumea. Asa, vechii haldei, popor mai vechi decât evreii, au fost mari astronomi. Ei au împrumutat mult civilizatiei egiptenilor, apoi acestia elinilor si asa mai departe, până a ajuns în părtile noastre ale Europei. Aceia au observat si alte miscări pe cer, nu numai miscarea soarelui si a lunii, si treptat au început să alcătuiască un fel de calendar pe pământ, după calendarul cerului sau după calendarul soarelui sau al lunii.

Calendarul ceresc, fiind opera lui Dumnezeu, nu rămâne nici o iotă în urmă si nu poate să se clintească, pentru că zice: …”poruncă a pus si nu va trece” (Psalm 148, 6). El nu poate să rămână în urmă. Iar calendarele făcute de oameni până acum au fost mii si zeci de mii; în fiecare epocă, după mintea oamenilor de atunci. Au fost calendare de umbră, calendare de soare, calendare de nisip, calendarele faraonilor Egiptului si altele.

Au fost o multime de calendare la egipteni si la popoare mai vechi ca egiptenii, cum au fost de pildă asirienii. Erau calendare fructifere. Când se coceau portocalii, si asta se întâmpla de două ori pe an, socoteau că s-a împlinit un an. A fost calendarul Nilului, care s-a practicat sute de ani, căci Nilul se revărsa periodic, de două ori într-un an. Dar Nilul, din cauza ploilor de la Ecuator, se revărsa uneori mai înainte de două luni, altă dată mai târziu, si asa mai departe. Ei stiau că atunci când s-a făcut orezul sau s-a revărsat Nilul de două ori, este anul nou.

Dar stiinta n-a fost multumită cu calendare din acestea. Si nici nu trebuia să fie sau să se ia după lucruri de acestea care n-au mers regulat. De aceea oamenii au vrut să facă alte calendare, mai bune, ca să se apropie mai mult de calendarul cerului, de calendarul pe care L-a făcut Atottiitorul Dumnezeu.

Primii care au început să facă aceste calendare au fost egiptenii. Ei au făcut prima dată calendarul de 12 luni, măcar că luna avea câte 28-30 de zile, anul având numai 354 de zile. Poporul iudeu, care a fost în robia egiptenilor 430 de ani, când a iesit din robia lor, a împrumutat calendarul egiptean, căci altul mai bun nu se găsea în acea vreme, si l-au folosit pe el 1500 de ani, până la împăratul Iulius Cezar, cu circa 44 de ani înainte de venirea Mântuitorului. Dar până la acea dată calendarul folosit rămăsese foarte mult în urmă. De aceea romanii, vrând să-si facă un calendar mai bun, au trimis – pe vremea lui Iulius Cezar – pe învătatul Sosigene în toate părtile lumii să vadă care calendar este mai aproape de calendarul ceresc, care se potri-veste mai mult cu calendarul dumnezeiesc.

Si acela, fiind însărcinat de împăratul Iulius Cezar, a cercetat toate calendarele de pe Valea Nilului, din Palestina, de prin Africa si l-a găsit tot pe al evreilor mai aproape, fiindcă era luat de la egipteni. Dar lipseau 11 zile si 6 ceasuri fată de miscările astrelor de pe cer. Deci i-a mai adăugat încă 11 zile si 6 ceasuri.

La început toate popoarele, respectând traditia după care începutul lumii a fost în martie, începeau anul de atunci, indiferent ce calendar ar fi avut ele. Asa au socotit si egiptenii si evreii si romanii. Mai apoi romanii au adăugat lunile ianuarie si februarie si au stabilit începutul anului la 1 ianuarie.

Ei aveau obiceiul ca în ziua de 1 ianuarie să ia impozite de la popor, schimbau pe dregători, plăteau salariile la muncitori, la militari, îi avansau pe unii din acestia la grade mai mari. Tot la 1 ianuarie aveau si cele mai mari festivităti si cu acest prilej făceau mare zarvă de cântece si jocuri, cum le vedeti până acum.

Că de la romani si de la păgâni vin obiceiurile acestea de a umbla din poartă în poartă si a fluiera si a cânta si a face câte si mai câte, cum le vedeti până astăzi. Si asa se fac în această zi petreceri în loc de sfinte slujbe de multumire lui Dumnezeu si de cerere a ajutorului Lui. Că nu de la Biserica lui Hristos vin acestea, ci de la popoarele păgâne, căci romanii le-au împrumutat de la egipteni si egiptenii de la asirieni si asa mai departe. Obiceiurile acestea nu sunt crestinesti, ci păgânesti, fiindcă si noi ne tragem din popoare păgâne, căci si romanii si dacii au fost păgâni.

Din anul de 354 de zile s-a făcut calendarul de 365 de zile. Si la patru ani înmultind cele 6 ceasuri care treceau în plus în fiecare din acesti ani, mai erau 24 de ceasuri, deci mai puneau o zi. Asa s-a născut anul bisect, adică trei ani de câte 365 de zile, iar al patrulea (bisect), de 366.

Dar lumina credintei lui Iisus Hristos a strălucit la Roma si în Imperiul Roman, la sud de Dunăre, iar de acolo a trecut si la daci, dincoace de Dunăre, mai ales după ce Dacia a fost cucerită de Traian si multime de colonisti din Peninsula Balcanică au inundat tara strămosilor nostri. Si asa a ajuns crestinismul cu lumina credintei dincoace de Dunăre si a început să înflorească aici Biserica lui Hristos.

Dar prin acesti colonisti au venit la noi si obiceiurile acestea de la 1 ianuarie. Aceste obiceiuri au trecut de la ei la noi, precum si calendarul de 12 luni. Astfel am ajuns si noi românii să prăznuim ziua de 1 ianuarie, ziua anului nou civil.

Vi le-am spus acestea pe scurt, pentru că nu vi le pot arăta acum mai pe larg. Oamenii s-au obisnuit de la început să pună semne câti ani au trecut de la zidirea lumii. Biblia nu spune aceasta, căci ea nu se ocupă de cronologie. Ea este o carte de morală, de sfintenie, plină de Duhul Sfânt. Prin ea se arată că există Dumnezeu, că El este Creatorul lumii, se arată legile date de El întregului univers, se arată că El pedepseste păcatul si răsplăteste virtutea, că cei ai Lui sunt drepti, sfinti, iar ceilalti sunt păcătosi si vor lua plată după faptele lor si osândă dincolo. De acestea se ocupă Biblia.

Si au făcut oamenii însemnări de la zidirea lumii, socotind că atâtia ani sunt de la Adam, si toti ceilalti au auzit de la unul. Dar nimeni nu stie precis câti ani sunt de la Adam. Unii zic că Hristos a venit în lume la 5508 ani de la facerea lumii, altii au spus alti ani. Cronologii nu se învoiesc la ce an a venit Hristos în lume, pentru că nimeni nu stie exact când a făcut Dumnezeu lumea si câti ani sunt de la zidirea lumii.

Nimeni nu stie când a zidit Dumnezeu lumea, decât Cel ce a zidit-o! Asa spunea Marele Vasile. Dar oamenii au stabilit un fel de epoci, de ere. Unele le-au pus în legătură cu diferite evenimente: era alexandrină, de când Alexandru cel Mare a avut război cu persii; era romană, de la fondarea Romei, apoi era martirilor, de la începutul crestinismului până pe vremea lui Diocletian. Dar de abia din vremea împăratului Justinian, de la anul 527, au început să se numească anii de la Hristos.

Asa am ajuns si noi să prăznuim Anul Nou, să se înceapă anul de la 1 ianuarie după traditia rămasă nouă de la Roma. Si sunt calendare diferite si astăzi.

Sunt popoare care au calendarul cu doi ani, cu trei ani înainte, sau cu sase. Dar calendarul cel mai aproape de calendarul luni-solar este calendarul pe care-l avem noi ortodocsii. El este îndreptat de conferinta interortodoxă din Constantinopol din anul 1923, la 15 noiembrie, din timpul Patriarhului Meletie al V-lea si este cel mai aproape de calen-darul ceresc. Abia în 42.000 de ani el rămâne cu o zi în urmă. Noi după calendarul acesta ne călăuzim si el este aprobat de toată Biserica.

Iar calendarul Gregorian pe care l-a îndreptat Papa Grigore al IX-lea în anul 1583, prin marele filosof si astronom Lilio, rămâne la 3600 de ani cu o zi si o noapte în urmă; deci el rămâne mai mult în urmă ca al nostru din punct de vedere stiintific.

*

Dar vreau să vă spun că, începând de la Anul Nou, grija noastră cea mai mare trebuie să fie alta. Cel mai mare lucru este să ne înnoim viata, să luăm aminte, cu fiecare an nou să lăsăm câte un păcat care ne stăpâneste cine stie de când si să punem în locul lui o virtute. Să iertăm greselile celor ce ne-au supărat, să-i iertăm pe toti, să începem Anul Nou cu inima curată si cu credintă în Dumnezeu. Să nu începem la crâsmă cu betie, cu fluiere, cu câte si mai câte petreceri. Că dacă începi bine din ziua întâi, fiindcă ziua bună se arată de dimineată, asa o să-ti meargă tot timpul!

Du-te prin sate acum, în noaptea aceasta. Este iadul pe fata pământului! Iată cum stiu oamenii să multumească lui Dumnezeu că le-a mai dat un an de viată. Dar vine moartea la om si-l strânge de gât, de nu mai poate spune nici preotului ce a făcut, că i-a legat limba! Cât ar mai vrea el atunci să-i mai dea Dumnezeu un ceas. Dar nu-i mai dă! Este rânduit: când ti-o veni ceasul, te ia si te duce. Ai vrea să te rogi: “Doamne, mai dă-mi un minut!” Dar nu-ti mai dă! Ai avut destule! Dumnezeu este prea drept! Ti-a dat vreme, dar n-ai vrut să te îndrepti, să te pocăiesti, să plângi, să te rogi! Ti-a dat atâtia ani de viată si n-ai avut nici o grijă. Si atunci vei vedea că nu mai este pocăintă în timpul mortii.

Deci, să ne gândim că, trecând un an de zile, foarte mult trebuie să plângem lui Dumnezeu, că n-am făcut nimic bun si să-I multumim că ne-a ajutat cu mila si cu îndurarea Lui să trecem iarăsi 365 de zile si să ajungem până azi.

Toti trebuie să multumească. Toată zidirea lui Dumnezeu. Căci viata si fiintele si toate vremurile sunt în mâna lui Dumnezeu. Tocmai acum trebuie să multumim lui Dumnezeu, ca să nu vină urgia Domnului peste noi!

Asteptăm mila lui Dumnezeu, dar odată n-ar să mai fie timp, căci vine moartea pentru fiecare! Vine dreptatea lui Dumnezeu, de care nu poate scăpa nimeni! Nu pot scăpa nici împăratii. Unde sunt împărătiile? Unde sunt faraonii Egiptului? Unde sunt sultanii turcilor? Unde sunt craii Germaniei? Unde sunt împăratii de care se cutremura lumea? Unde sunt cetătile? Unde sunt orasele? Unde-i orasul Pompei si unde este Cartagina si orasele vechi care s-au dărâmat de cutremur?

Unde sunt cetătile lumii? Unde sunt puternicii? Unde sunt cei învătati? Unde sunt filosofii? Unde sunt cei care au purtat sceptru si ale căror capete străluceau ca soarele? Unde sunt? Praf, pământ si pulbere s-au făcut. Asa-i dreptatea lui Dumnezeu si vai de noi si de noi dacă cheltuim vremea în zadar. Marele Apostol Pavel spune: Răscumpărati vremea, că zilele rele sunt (Efeseni 5, 16).

Vom cere să mai trăim un minut si n-ar să ne mai dea Dumnezeu! Pentru că trecem fără griji viata aceasta si ne încurcăm cu grijile veacului, de parcă am fi nemuritori. Fum suntem! În toată ziua Biserica ne spune: Omul ca iarba; zilele lui ca floarea câmpului, asa va înflori (Psalm 102, 15). I-a spus Dumnezeu lui Isaia, pentru toti: Tot trupul este iarbă si slava omului ca floarea ierbii; uscatu-s-a iarba si floarea ei a căzut. Si iarăsi zice Duhul Sfânt în psalmi: Zilele lui ca umbra trec; că s-au stins ca fumul zilele mele. Si iarăsi: Anii lor ca pânza unui păianjen s-au socotit; si iarăsi: Zilele mele ca umbra s-au plecat si eu ca iarba m-am uscat.

Pentru cine vorbeste aici Duhul Sfânt? Pentru noi! Să avem urechi, să nu fim surzi. Să nu ne astupăm urechile, că visuri suntem sub soare. Oricine ar fi, praf si pulbere este! Nimic nu rămâne vesnic pe pământ. Unde sunt puternicii de care se cutremura lumea până ieri? Du-te si vezi-i în gheenă, cum îi muncesc dracii. Du-te si întreabă-i acolo: “Cu ce v-ati ales din viata aceasta?” Unde a rămas stăpânirea, unde stiinta, unde puterea popoarelor? I-a luat moartea, după dreptate, si-i tine în legături până în ziua Judecătii de Apoi.

Împăratul Alexandru Macedon era mare filosof; învătase filosofia despre suflet si moarte de la acel mare filosof din antichitate, Aristotel, opt ani de zile. Si tot îl cinsteau ai lui, dar el avea cuvântul acela: “Dacă-i moarte, nu-i nimic!”

Dar odată, tot îl lăudau:

– Măria ta, cât stăpânesti! Cât de mare esti!…

– Măi, dacă credeti că am stăpânire, veniti cu mine la malul mării (si marea era tulbure în ziua aceea. Vărsa valuri si se agita). Uite, ca să vedeti ce putere am: Mare, îti poruncesc să stai pe loc!

Dar marea zvârlea valuri peste el.

– Ati văzut? Ati zis că am putere! Ati spus că eu împărătesc. Un val de apă, tot acum mă îneacă. Nu a ascultat deloc de mine. Cum ziceti că am putere, dacă un val de apă nu ascultă de mine?

El era om care cunostea că omul nu poate nimic fără Dumnezeu!

Când era să moară, l-au întrebat generalii lui:

– Măria ta, din ce să-ti facem mormântul? Din marmură? Din aur? Din pietre scumpe de iachint, de hrisolit, de onix, de ametist sau de rubin? Toate pietrele scumpe i le-au spus. Iar el le-a răspuns:

– Dacă-i moarte, nu-i nimic! Să nu-mi faceti mormântul meu din aur si din alte pietre scumpe, ci să-mi faceti mormântul si sicriul de granit. Să nu cumva să mă îmbrăcati în haine aurite, ci simplu, ca un simplu om. Si să lăsati la sicriu două găuri: una în stânga si alta în dreapta.

– Dar de ce asta?

– Pe acolo să-mi scoateti mâinile goale, ca să vadă toti că nimic n-am luat cu mine după moarte.

Să veghem cum petrecem timpul înaintea Domnului. Căci negresit vom muri si ne va cere socoteală ce-am vorbit în fiecare clipă si ce-am gândit si ce-am lucrat.

Aceasta v-o spun pentru Anul Nou! Să multumim Preasfintei Treimi si Preacuratei Maicii Dom-nului, care mijloceste pentru toată lumea, că ne-a învrednicit să mai trecem un an. Să ne hotărâm în inima noastră să punem început bun si să petrecem de aici înainte cu Dumnezeu, crestineste. Să ne împăcăm cu Dumnezeu mai înainte de a ne răpi moartea. Amin!”

( P.Cleopa – 31 decembrie 1970 )

 

Fratele Daniel

30
Dec

Cine poate participa la exorcisme?

   Posted by: admin   in Cuvinte duhovnicesti

Înainte de a incerca să lamurim cum trebuie să se pregătească un creştin pentru a participa la rugăciunile de dezlegare ale Sfântului Vasile cel Mare sau exorcismele, care  se citesc în toate bisericile ortodoxe în prima zi a anului, ar trebui să punem o altă întrebare fundamentală :          ” Chiar există diavolul ? ” sau este doar o poveste inventată de preoţi pentru a-i speria pe credincioşii care nu se lasă uşor convinşi în urmarea sfintelor porunci?

Un filosof spunea că cea mai mare viclenie a diavolului constă în ai convinge pe oameni că răul  nu există!

Se pare însă că nu e doar o cugetare înţeleaptă ci,  o realitate promovată cu multă râvnă de gânditorii “politically corect”.

Ne amintim cu strângere de inimă câtă tulburare a produs “cazul Tanacu” şi cât a fost de periat diavolul “săracul” încât s-a pus la îndoială chiar necesitatea citirii exorcismelor.

Dacă deschidem Sfânta Scriptură şi cărţile sfinţilor părinţi, vom constata însă că lucrurile stau altfel şi că nu doar că diavolul este o realitate înspăimântătoare, dar nu s-a sfiit să-L ispitească pe însuşi IisusFiul lui Dumnezeu. Asadar noi cum vom trece neobservaţi?

De aceea Biserica a rânduit rugăciuni şi molitfe speciale prin care sunt dezlegaţi creştinii de sub asuprirea celui rău şi sunt întăriţi pentru a putea lupta fără teamă cu viclenele duhuri.

Dacă ne gândim şi că de fiecare dată când noi păcătuim supărăm pe Dumnezeu şi “dăm tribut vrăşmaşului”, care abia aşteaptă să primească de la noi un semn de prietenie, înţelegem cât de utile şi binefăcătoare sunt aceste exorcisme.

Pentru a participa însă cu folos la aceste dezlegări mari, creştinii şi preoţii care le citesc trebuie să se pregătească corespunzător. În ce constă această pregătire?

Preotul care citeşte aceste dezlegări trebuie ca în ziua respectivă să slujească Dumnezeiasca Litrurghie, să se împărtăşească cu Sfintele Taine şi să fie cu cugetul împăcat şi liniştit.

Credincioşii se recomandă să fie spovediţi şi împărtăşiţi şi de se va putea,  să fi ţinut câteva zile de post ( în cazul participării la slujba de anul nou să fi ţinut Postul Naşterii Domnului, să se fi spovedit şi cuminecat după rânduială ).

Celor care se spregătesc astfel, molitfele le uşurează sufletele şi alungă toată lucrarea potrivnică.

Sunt însă şi unii credincioşi care aleargă la preoţi şi cer să li se citească molitfele Sf. Vasile la miezul nopţii,  petru ca să li se dezlege soarta, să le meargă bine în dragoste sau în afaceri … etc.

Trist este că,  aşazişii “preoţi deschizători de carte” – nişte înşelători îmbrăcaţi în haine preoţeşti – încurajează aceste practici necanonice şi amăgesc pe căutătorii de reţete rapide de fericire.

Vedeţi iubiţi credincioşi că Mântuitorul i-a avertzat pe ucenici că vor veni mulţi hristoşi mincinoşi, sa nu-i credeţi!

Nu vă înghesuiţi ca să îmbogăţiţi pe aceşti şarlatani propovăduitori ai unor rânduieli străine de Biserica Ortodoxă, ci pregătiţi-vă corect să participaţi la rânduielile canonice şi binecuvântate pe care le-am primit de la sfinţii părinţi.

“Doamne, armă asupra davolului , Crucea Ta ne-ai dat-o nouă; că se îngrozeşte şi se cutremură, nesuferind a căuta spre puterea ei; că morţii i-ai sculat şi  moartea o ai surpat, pentru aceasta ne închinăm îngropării Tale şi învierii.” ( Tropar de la Sfântul Maslu )

Arhim. Teofil

29
Dec

Familia viitorului

   Posted by: admin   in Cuvinte duhovnicesti

 

    Vizionând minunatul filmuleţ, prezentat ca “cea mai tare reclamă posibilă” pe youtube, nu pot să vă ascund că mi se rupe sufletul de durere: este atacată direct ideea de familie. Si de unde pornesc toate aceste idei anti-crestine? De unde izvoraste rautatea, expusă astfel in vitrine fără pic de jenă? Clar din lipsa de credintă in Hristos.  Hristos ne-a lăsat porunca iubirii, poruncă şi principiu pentru care El, Dumnezeu si Domn a toate, a murit pe cruce.
    Vedem cum vechea familie se transformă intr-o monogamie “in serie”.  Adică, orice casatorie este urmată de un divorţ şi de o nouă casatorie şi aşa mai departe.  Nu mai amintesc de homosexualitate şi alte patimi, care sunt la ordinea zilei.   
    Cu tristete vă spun că nu m-ar mira sa apară reclame de acest fel şi pt clinicile in care se săvârseste avortul.  Ar fi “politically corect”, nu ? 

Fratele Daniel

Vedem zilele acestea pe toate străzile şi la toate posturile de televiziune diverse obiceiuri tradiţionale asociate sărbătorilor de iarnă, dar ne atrag atenţia în special cele legate de întâmpinarea anului nou.

Tineri, copii şi maturi deghizaţi în personaje antropomorfe , cu măşti hidoase şi multă gălăgie încearcă să ne convingă că anul ce va veni va fi unul mult mai curat şi mai plin de realizări, deoarece ei sperie duhurile rele şi nu vom mai avea de-a face cu ele în anul următor. Oare chiar aşa să fie?

Etnologii preocupaţi de originea acestor obiceiuri găsesc explicaţii savante despre vechimea şi mesajul pe care îl transmit artiştii populari, dar nu prea sunt atenţi şi la legatura cu religia creştină pe care noi o avem.

Un canon apostolic interzice creştinilor să profeseze meserii contrare moralei creştine, iar actorii sunt văzuţi ca breasla cea mai puţin compatibilă cu statutul de creştin, pentru că sunt nevoiţi să joace roluri potrivnice învăţăturii Mântuitorului şi mai ales se expun inconştient  în a urma comportamentul personajului interpretat chiar şi-n viaţa de zi cu zi.

În acest sens ne dam seama cât de periculos poate fi pentru un tânăr să joace , fie şi pentru o zi, rolul unui personaj malefic, hidos, demonic – aşa cum sunt reprezentate măştile purtate la obiceiurile de anul nou.

În nici un caz nu va fugi răul sau demonul din faţa unui astfel de personaj, ci mai mult cred că se va simţi familiar şi se va instala confortabil în sufletul “bietului actor”.

Spun sfinţii părinţi că ” nu trebuie cu diavolul nici măcar să glumeşti”!

Înţelegem ce risc îşi asumă tinerii noştri când merg în spirit de glumă şi se deghizează în  diverse personaje ciudate, pentru a participa la serbările sfârşitului de an.

Pe lângă provocarea pe care o lansează demonilor mai deschid o “cutie a pandorei” şi anume : se obişnuiesc să fie cu mai multe feţe!!!

Atenţie deci iubiţi părinţi… nu vă expuneţi copii de dragul unor obiceiuri păgâneşti ( numite fals = tradiţionale) ci mai degrab învăţaţi-i să poarte cu respect şi demnitate chipul divin pe care l-au primit de la Ziditor!

Arhim. Teofil

27
Dec

Lupta cea buna

   Posted by: admin   in Cuvinte duhovnicesti

Îmi propun sa îţi vorbesc pe limba ta, fratele meu drag – îmi propun sa îţi arat adevărul despre zilele noastre. Ce cuvânt ciudat “adevărul”! Este atât de rar întâlnit adevărul – si totuşi, toţi îl au pe buze, si s-ar zice ca îl propovăduiesc… La televizor ni se vorbeşte despre adevăr, la şcoală ni se vorbeşte despre adevăr, in politica ni se vorbeşte despre adevăr – si totuşi, daca suntem sinceri, vedem cum aceste adevăruri se contrazic sau dispar in neant, dovedindu-se ca sunt minciuni, de prea multe ori. Aşa frumos spune Ioana Ilie in poezia “Adevărul”:

Adevărul este lumina vieţii.
Minciuna, întunericul morţii.
Adevărul este şi a fost,
Minciuna doar – e fără rost.
[…]
Adevăr e unul singur,
Nu-i zici florii că e mugur,
Cum nici mugurul nu-i floare,
Adevărul nu dispare…

Sau un superb pasaj, al cărui autor nu îl cunosc: “De lumină nu-i e frica nimănui. De adevăr însă, da. Deşi sunt definiţia reciproca a uneia fata de cealaltă – aici pe pământ lumina este suverană – adevărul însă… e primit numai prin uşa din dos. E nevoit sa se furişeze in casele noastre, in palate si grădini, in parlamente si guverne, sub forma unei vampe de autostradă cu ciorapi ieftini si remaiaţi, cu parfum contrafăcut si pomeţii roşii – de parcă cineva ar fi muscat din ei. Adevărul… toţi îl recunosc – dar… Nu-l mărturisesc.“.

In primul rand te avertizez de la început ca mă voi raporta la Hristos – eu cred cu toată tăria si cu tot sufletul ca adevărul nu este o suma de idei si de concepte, ci o Persoană – acest Hristos controversat despre care lumea se ruşinează sa mai vorbească.

In al doilea rand te voi chema la o lupta – îţi voi demonstra ca viaţa pe care o trăieşti acum nu te va satisface niciodată, iar golul din inima ta ( pe care trebuie să recunoşti ca îl simţi ) nu se va umple niciodată… Fii sincer, nu ai simţit niciodată, noaptea mai ales ( când suntem singuri, si avem un moment de linişte in care ne putem cerceta ) ca ceva lipseşte din inima ta? Eu am simţit această stare dureroasă într-o etapă critică a vieţii, a căutărilor mele, când eram si eu ca si tine… Nu, nu îţi vorbesc de sus – de altfel nu mi-as putea permite, sunt poate la fel de tânăr ca si tine. Lupta la care te chem este o lupta împotriva superficialităţii care ţi se impune de mic, si de care si eu sunt afectat, in aceeaşi măsură ca si tine.

Golul din inima ta este golul generat de lipsa de afecţiune, de iubire – toţi avem nevoie de afecţiune. Crezi ca exista vreun om pe acest pământ care sa nu simtă, acut, nevoia de iubire? Eu sunt convins ca nu. La început, omul are nevoie de iubirea părinţilor, iar in timp simte nevoia iubirii unei persoane cu care sa îşi unească viaţa. Ce ne facem însă daca golul rămâne cu toate acestea? Si cu siguranţă va rămâne! Omul are nevoie de iubirea lui Dumnezeu, de o relaţie cu El. Iar eu iţi spun ca această iubire, neasemănată cu nimic, este singura care poate umple acel gol.

Misérables, Les movie download

Lumea de astăzi însă nu iţi oferă această soluţie, ci plăceri extrem de trecătoare, care te fac sa uiţi de acel “gol”. Omul daca nu se interiorizează, daca nu îşi cercetează regulat starea sa interioară, nu îşi dă seama de propriile lipsuri. Aceasta generează superficialitatea de care vorbesc, care se resimte in toate domeniile. Tinerii, oamenii, fiind din ce in ce mai extrovertiţi ( si încurajaţi sa fie aşa! ), renunţă la tăcerea care te face sa analizezi “la rece” tot ce se întâmplă in interiorul si in exteriorul tau. De altfel, această grabă a lumii de acum – si nu îmi spune ca nu simţi cum totul se mişcă din ce in ce mai repede, ca un taifun care vrea sa te prindă si să te tragă si pe tine – are acest rost: de a nu iţi lasă timpul necesar pentru a te ocupa de interiorul tău. Pană si muzica din transportul in comun ţi se impune, parca special, ca sa nu te lase sa te aduni si sa te gândeşti la sufletul tău …

Grav. Daca pană la comunism (mă voi referi strict la România), modelul tânărului era un om tăcut, sobru si credincios, acum acest model este înlocuit cu un tânăr vorbăreţ, glumeţ si cu “propriile lui păreri despre religie”. Daca pană la comunism, tinerii in noaptea de Înviere se adunau in faţa bisericii si se îmbrăţişau cu dragoste, după cuvintele stihirii Paştilor “Aceasta este ziua Învierii! Să ne luminăm cu prăznuirea! Să ne îmbrăţişăm unul pe altul! Să zicem fraţilor şi celor ce ne urăsc pe noi, să iertăm toate pentru Înviere!”, astăzi se dedau la orgii si beţii – nu de multe ori terminându-se violent sau chiar tragic…

Mai are sens vreo comparaţie? Clar ceva se întâmplă, ceva atacă sufletul tău, prietene! Dacă tot am făcut o comparaţie cu trecutul, s-a inoculat prin toate mijloacele posibile ideea ca tot ce este vechi este învechit si prost, nu mai este bun şi trebuie înlocuit cu ceva nou. Fals! Un fals imens, pe care sufletul tău care tânjeşte după adevăr nu trebuie sa îl accepte! Sufletul omului este strâns legat de religie ( iar religia de traditie ), de relaţia cu Divinitatea, de adevărurile credinţei sale, iar curentul modernist, fiind anti-tradiţional ( prin definiţie ) este anti-religios, iar fiind anti-religios este anti-uman! Raportând religia la Dumnezeu, nu putem spune că religia se modernizează in sensul in care Dumnezeu s-ar moderniza. Dumnezeu este acelaşi, Adevărul este aceleaşi… Ceea ce era bun si plăcut lui Dumnezeu in trecut este si acum bun si plăcut in faţa Lui. Am ţinut neapărat sa specific si acest lucru deoarece am întâlnit multi tineri care si-au însuşit concepţia greşită “Dumnezeu s-a schimbat, s-a modernizat, si acum sunt mult mai multe lucruri permise”.

In perioada comunistă, binele era delimitat clar de rău, binele fiind reprezentat de sfinţii martiri si marturisitori – tineri ca si tine, majoritatea murind pt. Hristos in temniţele comuniste, iar răul de sistemul ateu cu slugile sale. Acum însă totul este mult mai pervers, răul este mascat într-o diversitate imensă de forme, înadins ca sa te ameţească. Îţi trebuie foarte mult discernământ ca sa poţi să supravieţuieşti. Tu însă trebuie sa îţi pui întrebări, trebuie sa fii interesat de soarta sufletului tău ! Dacă nu acum frate, atunci când? Eşti la vârsta la care trebuie sa vrei sa muţi munţii! Si numai cu acel grăunte de muştar de credinţă vei reuşi!

Prietene, îţi propun in final un experiment. Probabil ai auzit de Spovedanie. Nu este un proces prea complicat – doar vorbeşti o jumătate de ora, poate chiar o ora, cu un preot, stand lângă el si spunând ce năzbâtii ai făcut ( evident privită din exterior – de fapt are o semnificaţie şi un rol mult mai profund). Dacă nu ai făcut-o niciodată, iţi propun să încerci. Logic, o discuţie despre sufletul tău, nu îţi poate face rău. Ai sa fii surprins însă cat de greu îţi va fi sa te duci – acest lucru descoperindu-ţi conceptul de ispită şi lupta dracilor, care au tot interesul ca tu sa nu te apropii de Hristos. Însă dacă vei lupta, ai făcut un pas imens înainte, ai câştigat prima ta bătălie cu vrăjmaşul – si Dumnezeu îţi va răsplăti sigur. De fapt, acesta este rezultatul experimentului – răsplata de la Dumnezeu. In acel moment, totul va curge spre mai bine, vei gusta din dulceaţa iubirii Lui, vei simţi cum acel gol din inima se va umple cu apa vie de care însetează sufletul tău. Încearcă, nu ai nimic de pierdut. Este primul pas in lupta cea mare!

Frate, hai sa ne răzvrătim sistemului care ne vrea baloane de săpun, frumoase la exterior însă goale pe dinăuntru! Hai sa ne umplem inimile de iubire si sa Îl facem pe Hristos aliatul nostru! Nu este uşor – însă imediat ce vei gusta din dulceaţa acestei iubiri, vei vedea ca nu va mai conta nimic altceva!

Hristos a fost un luptător, a învins sistemul de atunci, iar ultima Sa mare lupta a fost chiar cu moartea – pe care a învins-o. Prietene, tu acum trebuie să duci credinţa ca o flacară nestinsă in inima ta si să învingi! Hai, împreună cu Hristos, la luptă !

Lupta-te, căci vremea zboară,
Iute-aşa precum un vis!
Doar aşa primeşti comoară,
De la Cel ce-I neînvins!
Fratele Daniel