Archive for June, 2013

hodegetria-12
cat1

Icoanele ortodoxe ale Maicii Domnului se recunosc cel mai degrabă după cele trei stele – una pe frunte, a doua pe umărul drept, a treia pe umărul stâng. Aceste trei stele simbolizează fecioria Fecioarei Maria înainte de naştere, în naştere şi după naştere.

Mi-ai pus lângă scrisoare o imagine de femeie care e răspândită în popor sub numele Sfintei Născătoare de Dumnezeu. Imaginea înfăţişează o femeie tânără, veselă, cu părul revărsat pe umeri, cu faţa durdulie, cu buzele rumenite, cu hainele pestriţe. Fără prunc în braţe. Ai văzut şi singur că este o imagine ne-ortodoxă a Maicii Domnului, şi întrebi: „După ce poate omul să recunoască o icoană ortodoxă a ei?”

Icoanele ortodoxe ale Maicii Domnului se recunosc cel mai degrabă după cele trei stele – una pe frunte, a doua pe umărul drept, a treia pe umărul stâng. Aceste trei stele simbolizează fecioria Fecioarei Maria înainte de naştere, în naştere şi după naştere.

După aceea, culorile veşmintelor. Ca regulă, veşmântul Maicii Domnului se zugrăveşte în trei culori principale: în auriu, roşu şi albastru. Haina de dedesubt este albastră, cea de deasupra roşie, amândouă întreţesute, ţesute şi împodobite cu aur. Culoarea aurie simbolizează nemurirea, cea roşie – slava şi domnia, iar cea albastră – cerurile. Ceea ce înseamnă: înveşmântată în slavă nemuritoare în ceruri este ea, cea oarecând pătimitoare şi roabă a Domnului pe pământ.

Faţa Sfintei Născătoare de Dumnezeu nu este niciodată în icoanele ortodoxe plină şi rotundă, ci prelungă şi destul de trasă. Ochii, mari şi gânditori. Tristeţe lină, gata de un surâs mângâietor: tristeţe pentru nefericirea lumii, surâs pentru nădejdea în Dumnezeu Mângâietorul, însă atât tristeţea, cât şi surâsul sunt reţinute, şi totul este reţinut, totul este supus duhului. Este chipul unei biruitoare, care a trăit toate amărăciunile durerii şi restriştii şi poate să ajute celor care se luptă cu durerea şi cu restriştea. Părul ei este întotdeauna acoperit cu totul.

Chipul Născătoarei de Dumnezeu nu pare nicicând de o frumuseţe firească. El e în aşa fel, că alungă orice gând de trupesc. El este de o frumuseţe mai presus de fire, care nu se arată altminteri decât prin sfinţenie. El întoarce gândul privitorului către înalta realitate duhovnicească şi frumuseţe a sufletului.

Capul Maicii Domnului este aplecat lin către pruncul Hristos, pe care îl ţine la piept. Această lină aplecare arată supunerea în toate faţă de voia lui Dumnezeu, pe care ea a arătat-o cândva şi în cuvinte binevestitorului Gavriil, zicând: iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău. Şi mai înseamnă recunoaşterea faptului că Cel pe Care îl ţine în braţe este mai mare decât ea.

În icoanele ortodoxe, Maica Domnului e zugrăvită foarte rar fără pruncul Iisus. Iar atunci când e zugrăvită singură, este concepută de către iconar ca Maică a durerii sub cruce, cu mâinile încrucişate şi capul plecat, câteodată cu săbiile simbolice îndreptate spre inima ei. Dar inima nu este zugrăvită niciodată, nici nu se vede. Cel mai des întâlnită este icoana ei cu Fiul în braţe. Ea s-a şi arătat în lume pentru Fiul. Misiunea ei în lume a fost în Fiul ei. Ca nimeni să nu vadă în ea femeia, ci, totdeauna şi pentru totdeauna, mama. Ea reprezintă cea mai înaltă, mai curată şi mai sfântă maternitate, de la un capăt la celălalt al timpului. Ea este Maica Domnului nostru Iisus Hristos, dar e şi mama noastră, mângâietoarea noastră şi grabnica noastră ajutătoare.

Ea să-ţi fie şi ţie întotdeauna mângâiere şi ajutor!

(Sfântul Nicolae Velimirovici, Răspunsuri la întrebări ale lumii de astăzi: scrisori misionare,Editura Sophia – Press, 2002, p.58)

staretul-tadei

Staretul Tadei

1. Boala este o avertizare a omului ca nu este pe drumul cel bun.

2. Omul trebuie sa isi gaseasca pacea interioara, trebuie sa se linisteasca. Daca se linisteste fizic si psihic, iata (aceasta este) mantuirea lui.Cand omul este linistit, sistemul nervos se relaxeaza si atunci totul ii este usor.

3. Omul e legat de lumea intreaga. Viata este una singura. Noi suntem legati prin energie Dumnezeiasca Unul este izvorul vietii, Care este pretutindeni si le tine pe toate.

4. Omul trebuie sa se supuna Voii lui Dumnezeu dupa cum ii este lui randuit. Sa fie multumit, sa dea slava lui Dumnezeu pentru toate.

5. Dumnezeu este pretutindeni prezent. Cand firea omeneasca isi vine in sine si se linisteste cu adevarat, o mare energie dumnezeiasca poate sa fie lucratoare prin firea omeneasca. Dumnezeu este viata si energie, si el da viata si energie fiecarui lucru. Noi, neamul omenesc, suntem foarte tare legati intre noi printr-o energie de nedespartit. In lumea de astazi sunt multi depresivi ,oameni care isi pierd credinta. Slava lui Dumnezeu ca este pretutindeni prezent si ajuta pe fiecare, pe cel slab si pe cel tare. Toti au nevoie de ajutor.

6. Mandria este un mare pacat omenesc; cum il recunoastem in om? Dupa jignirile pe care ni le aduc ceilalti si reactia noastra la acestea. De fiecare data cind ne simtim ofensati, cand cineva a spus sau a facut ceva care nu ne place, indiferent daca acest om are dreptate sau nu, suntem stapaniti de mandrie. Noi, fiecare suntem cei care ne cream armonia si dizarmonia noastra, si in cercul familiei, si in comunitate. Si la nivel de stat, este la fel. Depinde mult de dispozitia noastra mentala.

Parinte Tadei, putem sa avem o legatura sau sa intram in contact cu cei dragi noua, adormiti (intru Domnul)? “Totdeauna cand ne gandim la ei, suntem in legatura cu ei. Cand ne rugam pentru sufletele lor, suntem in legatura cu ei. Oamenii cu suflet nobil, linistit, pasnic, pot adesea sa vorbeasca in visele lor cu sufletele de care le e dor. Tot ceea ce doresti, obtii. Nu suntem legati numai de lumea materiala, ci si duhovniceste, de lumea spirituala. Mai mult suntem legati de lumea spirituala, decat de materie. Atunci cand ne dorim cu putere ceva, se pune in lucrare o energie rationala de legatura. Aceasta energie de legatura este mult mai precisa decat legaturile telefonice.

“Parintele Tadei: “Tot ceea ce am considerat in viata ca a fost mare rau si necaz pentru mine, vad abia acum ca nu a fost decat o mare binecuvantare care a facut sa se intoarca totul in bine.

Aducerea aminte a unui pacat savarsit nu inseamna ca pacatul nu a fost iertat. Aceasta aducere aminte este numai o punere in garda, din vreme in vreme, pentru ca omul sa nu se mandreasca iarasi. De fapt omul este cel care nu se iarta pe sine, si nu Dumnezeu, si aceasta tot din cauza mandriei. Altminteri, semnul sigur ca pacatul a fost iertat este ca el nu se mai repeta si ca omul este cu sufletul linistit.Chiar si necrestinii care au trait o viata cinstita si evlavioasa (conforma legiilor firii) vor fi primiti de Dumnezeu dupa moarte.

Chiar daca vrea sau nu, omul trebuie sa se roage pentru dusmani, pentru cei care nu ne iubesc. Nu poti sa fi bun daca gandurile tale sunt rele. Din tine iradiaza neincetat o energie a raului. De aceea trebuie sa fim pasnici, linistiti, plini de dragoste si de bunatate.